Fallen lykta (och När vi döda vaknar)
En lykta har rasat till marken och i den myllrar det av liv.
I många av Johan Svenssons verk finns ett intresse för mikrokosmos. Liksom i en mardröm förskjuts skalan på vardagliga föremål och genast får de en annan betydelse. I animationen När vi döda vaknar (2009) får cigarettfimpar och slängda kapsyler liv och börjar röra på sig. Döda ting organiserar sig och genom deras tillvaro speglas samtiden. Mer och mer skräp samlas och slutligen försvinner det upp i natthimlen som en väldig insektsvärm. Titeln När vi döda vaknar kommer från Ibsens sista pjäs med samma namn och refererar dels till en syn på konsumtionskulturen som något som är dömt till undergång, dels till såväl zombiefilmer som bibeln, där människorna förutspås att återuppväckas på den yttersta dagen, att gå från att vara döda till att åter bli levande och ingå i en ny, oväntad historia.
Johan Svensson (f. 1971) är utbildad vid Malmö och Umeå konsthögskola men bor och arbetar i Stockholm. Han arbetar med installation, animation, skulptur, teckning och text. Ofta kombineras olika konstnärliga uttryck som installation, animation eller text med skulpturala tekniker. Verken berör vår tids verklighet, vardagliga fenomen, dagspolitiska händelser, fenomen från populärkulturen, och kan ha drag av både skräckfilm och barnprogram. Omskrivningen, metamorfosen eller omkastningen av det bekanta till det groteska är en drivande metod i hans konstnärskap. Det kan handla om föremålens skala eller om en förflyttning från ett medium till ett annat.
I Sverige har han bland annat ställt ut på Göteborgs konsthall, Wanås, Färgfabriken och Bonniers konsthall. Han har deltagit i flera utställningar utomlands, bland annat i Helsingfors, Istanbul och London, och varit ateljéstipendiat på NIFCA i Finland och på IASPIS i Stockholm och IASPIS utlandsateljé i Kairo. Han har gjort fyra offentliga gestaltningar.